SĂžk i denne bloggen

lĂžrdag 18. november 2017

Kos 😡

Hva betyr dette:

"Hunden vil ikke ha kos."
"Hunden kommer for Ä fÄ kos og sÄ blir den sint uten grunn"

"Hunden ber om kos og sÄ blir den aggressiv"
"Hunden mÄ jo tÄle Ä fÄ kos"
"Hunden er veldig glad i kos"
osv

osv


Som atferdskonsulent pÄ hund sÄ fÄr jeg ofte begrepet "kos" og "kose" i skjema eier skal beskrive fÞr konsultasjonen.
Men hva sier det meg?

NÄr de skriver "kos" og "kose" sÄ ringer alarmklokkene hos meg. For det hunden da ofte utsettes for er lÞfting og klemming, Nese mot snute / Þyne mot Þyne, nese mot mage nÄr hunden ligger pÄ rygg, klapping over hodet, osv. Det eier oppfatter som kos oppfattes gjerne som en trussel fra hunden side.

Hunden som ikke liker "kos" angriper i fÞlge eier gjerne "uten forvarsel", og aggresjon "har plutselig oppstÄtt".
I uker, mÄneder og av og til Är har det gÄtt bra, og hunden har godtatt haugevis med "kos". Den har i uker, mÄneder og Är gitt forvarsler. Som Ä blinke, gjespe, vende hodet bort. Men "kosen" har fortsatt.
Helt til hunde finner ut hva som fungerer. Den knurrer, eller i de verste tilfellene, den biter, og trusselen forsvinner. Kanskje har den lettet pÄ leppen fÞr bittet kom, men koseren har ikke oppfattet det alvorlige signalet.




Men i noen tilfeller betyr "kos" klapping pĂ„ siden av hodet eller kroppen. Da er det ofte ikke sĂ„ alvorlige problemer ute og gĂ„r, men ordet "kos" har altsĂ„ haugveis med betydninger. Litt i likhet med dominansbegrepet og lederskapsbegrepet. Derfor unngĂ„r jeg slike ord om jeg ikke er sikker pĂ„ at den jeg snakker med virkelig forstĂ„r hva jeg mener 😊

Gjerne er det barn det gÄr ut over, da de ofte er de ivrigste "koserne"



NÄr de kommer til meg har det gjerne gÄtt en tid, og aggresjonen har blitt straffet - og aggresjonen har blitt alvorligere.

Det er ikke alltid det gÄr Ä reparere det dÄrlige forholdet hunden da har til familien, eller til barna i familien - eller til barn generelt. Det er alvorlige tillitsbrudd og mye utrygghet pÄ begge sider. Hos hunden og hos barna, og selvsagt hos foreldrene.

De mÄ lÊre Ä kommunisere rett med hverandre og bygge opp tillitten pÄ nytt. Noen ganger gÄr det bra, andre ganger er omplassering beste lÞsning. I noen fÄ, triste tilfeller, er det gÄtt for langt og heller ikke omplassering er tilrÄdelig.

Det beste er nÄr alle koser seg, hund og eier,

men jeg skulle Ăžnske at ordet "kos" og "kose" ikke brukes i beskrivelsen av hundens atferd, fordi enhver har sin betynding - og som atferdskonsulent blir jeg bare lettere forvirret og mĂ„ spĂžrre og grave for Ă„ finne ut hva som egentlig skjer 😕

To som alltid koste seg i hverandres selskap 😍

.

1 kommentar:

  1. Det er sÄ tydelig i den filmen hva som faksisk skjer, og sÄ blir det framstilt som "dominans" og at reporteren "klatrer over hunden"...
    Hunder mÄ vÊre verdens mest tÄlmodige sjeler, som gidder oss mennesker. De spÞrr pent, kremter litt hÞyere og snakker med klar tale - og blir oversett. Og nÄr de mÄ ty til enda tydeligere sprÄkbruk, fÄr de kjeft eller fysisk avstraffelse. Trist er det.

    SvarSlett